Większość konsumentów nie zdaje sobie sprawy, że istnieje jakakolwiek różnica między skórą ich butów, sofy czy fotelu samochodowego. Można by rzec: „Skóra to skóra!”, lecz liczne badania, czy też po prostu bliższe przyjrzenie się parametrom technicznym, pokazuje nam, że istnieją szerokie różnice między rodzajami skóry. Skóry samochodowe to zupełnie inny produkt, z wysokimi parametrami wytrzymałościowymi i zaprojektowany tak, aby spełnić najbardziej rygorystyczne wymagania dotyczące wydajności, estetyki i ochrony środowiska a dodatkowo - wymaganiom klientów!
Skóra jest produktem naturalnym, co oznacza, że istnieje pewien poziom różnorodności między poszczególnymi rodzajami. Zwykle już samo ziarno mówi nam coś o jakości. Jednak, jak w przypadku każdego produktu, należy znaleźć odpowiednią równowagę między jakością, wydajnością i zastosowaniem. Oto kilka przykładów różnych rodzajów skór:
Różne sposoby wytwarzania skóry skutkują wydajnością dostosowaną do danego celu. Skóra samochodowa byłaby zbyt twarda na skórę przeznaczoną na buty czy kurtkę. Dobrze porównuje się to z tkaninami: materiał, który byłby piękny na suknię ślubną, to okropny wybór na sprzęt turystyczny. Innym przykładem są koszule dżinsowe, które są znacznie bardziej miękkie i cieńsze niż jeansy. Przez wzgląd na inne cechy wydajności, materiał byłby po prostu zmarnowany i zużywałby więcej zasobów niż konieczne. Skóra samochodowa jest pod tym względem szczególnym przypadkiem, ponieważ jest to jedna ze skór, która ma sporo zadań. Jej właściwości skupiają się między innymi na: twardości, elastyczności, odporności i dotyku.
Jedną z pierwszych parametrów jest grubość skóry. Redukcja masy we wnętrzach samochodów jest priorytetem, zwłaszcza wraz ze wzrostem popularności samochodów elektrycznych. Inne sektory mobilności stoją przed tym samym wyzwaniem, ponieważ mniejsza masa oznacza zmniejszenie zużycia paliwa. Grubość skóry między innymi decyduje jednak o jej wytrzymałości i odporności na uszkodzenia. Skóry samochodowe mają zwykle grubość mniejszą niż 1,4 mm, a powłoki powierzchniowe mają grubość mniejszą niż 50 µm. Aby osiągnąć tę grubość, skóra jest golona. Grubość jest zawsze podawana przez garbarza jako zakres, ponieważ może się różnić nawet o 0,1 mm.
Kolejną istotną różnicą między skórą samochodową a innymi rodzajami skóry są standardy wydajności. Konsumenci oczekują wyższych parametrów od skóry samochodowej w porównaniu z innymi rodzajami skóry. W końcu wnętrza samochodów narażone są na intensywne użytkowanie, wysokie temperatury, działanie promieni słonecznych (UV) i zabrudzenia. Wiele z tych problemów zostało już rozwiązanych dzięki naturalnym właściwościom skóry (np. zdolność do oddychania czy nie absorbowanie zapachów). Dodatkowo, odporność na światło, odporność na ścieranie i elastyczność sprawiają, że fotele samochodowe, kufry i inne elementy, są odporne na codzienne zużycie, rozdarcia, zarysowania, plamy i zabrudzenia. Temperatury w pojazdach mogą wzrosnąć do około 100°C, więc zapobieganie kurczeniu się lub pękaniu skóry ma kluczowe znaczenie. Jest to jeden z powodów, dla których skóra o wysokiej specyfikacji jest preferowanym wyborem do wnętrz mobilnych poza motoryzacją. Fotele samolotowe są wysoce eksploatowane dzień w dzień. Skóra naturalna nie wymaga specjalnej, codziennej pielęgnacji - jedynie konserwacji specjalistycznymi środkami, dlatego jest to wygodne i praktyczne zastosowanie do samolotów jak i samochodów.
Skóra na etapie wykańczania nabiera wielu dodatkowych właściwości. Decyduje o poziomach odporności, ale także o ostatecznym wyglądzie i dotyku materiału. Wnętrza motoryzacyjne wymagają perfekcji, dlatego każda skóra jest wykończona w taki sposób, aby stworzyć równą powierzchnię i równy krój.
Specjalne barwienie przy użyciu barwników i pigmentów dodaje wyjątkowego wyglądu, często z efektem matowym. Służy to zarówno estetyce, jak i bezpieczeństwu, ponieważ światło słoneczne nie powinno odbijać się od powierzchni. Pomagają w tym specjalne technologie powlekania skóry, ale także dodają materiałowi wyjątkowego charakteru. Frezowanie skóry na sucho umożliwia garbarzom dodawanie określonych tekstur, które zdecydowanie dodają wartości wizualnych.
Wnętrza samochodów powinny być jednolite, ta sama zasada tyczy się faktury, a nawet dotyku materiału. Ostateczne nasze wrażenia po dotknięciu skóry może być różne: woskowe, jedwabiste, śliskie, przyczepne lub przypominające talk – a nawet ich kombinacje.
Skóra samochodowa z założenia ma służyć przez wiele lat. Nie jest wymagana specjalna pielęgnacja, poza odpowiednią konserwacją specjalistycznymi zestawami. Najbardziej imponujący jest jednak rodzaj obróbki skóry. Każdy materiał, którego często dotykamy, w przestrzeni, w której spędzamy mnóstwo czasu powinien być bezpieczny. Dlatego rekomendujemy korzystanie ze sprawdzonych środków pielęgnacyjnych – sprawdź ofertę Europell Group.