W ubiegłym tygodniu (7-12 czerwca) w Mediolanie miało miejsce święto designu i prawdziwa uczta dla oczu – targi Salone del Mobile w imponującej Fiera Milano. W stosunku do poprzednich edycji, nastąpiło kilka zmian – pandemia zweryfikowała poszczególne rozwiązania organizacyjne. Zmieniła się strona internetowa targów na bardziej intuicyjną. W programie eventu pojawiła się nowa hala S.Project, które reprezentowała koncepcję designu – bez wyszczególnienia konkretnego, jednorodnego asortymentu.
Poza nowościami w programie, mogliśmy zwiedzić wystawy poświęcone nowoczesnym projektom („Design”), poza tym wystawy z tradycyjnymi meblami, lecz z zachowaniem nowoczesnego sznytu („xLux”). Dodatkowo, pojawiły się koncepcyjni reprezentanci wyposażenia kuchennego oraz łazienkowego. Dodatkowo, podczas targów odbywały się prelekcje znanych projektantów oraz reprezentantów koncepcji ekologicznych projektów przyszłości.
W każdej hali można mieć w pewnym momencie wrażenie, że odwiedzamy osobne targi w targach – kilkusetmetrowe stoiska, zabudowane, z prowadzoną selekcją odwiedzających (wstęp jedynie dla osób z branży), z konkretnie określonym stylem wystroju. Wielokrotnie stoiska zorganizowane z ogromnym rozmachem – ekskluzywne propozycje mebli, świetnie doinwestowane oświetlenie, nagłośnienie. Profesjonalna obsługa, osobne pomieszczenia przeznaczone pod spotkania biznesowe.
Jednak to, co naprawdę przykuwało uwagę osób z branży, w tym delegatów Europell Group, to mniejsze powierzchnie wystawowe, ale świetnie zaprojektowane. Pozytywnym zjawiskiem była duża ilość propozycji mebli w skórze, ustawionych w strategicznych punktach stoiska. Dodatkowo, meble były obite w drogie, dobre jakości skóry – nubuki, pełne aniliny czy skóry roślinne.
W ostatnim sezonie jako przykład nowoczesnego designu w branży meblarskiej, królują obłe kształty kanap i foteli, najczęściej obite w tkaninę typu baranek, jednak ku naszej uciesze, podczas mediolańskich targów były zaprezentowane również opcję obite w skórę naturalną. W najbliższym czasie zostaną z nami tego typu meble – kaskadowe lub w stylu wabi-sabi.
Niesamowite wrażenia robiły krzesła, do których tapicerki wykorzystano grubą skórę roślinnie garbowaną – oparcia były sztywne, trzeszczące, z widocznymi pręgami. Siedziska wygodne i stabilne. Wspaniale jest widzieć naturalność skóry w połączeniu ze stylem i funkcjonalnością.
Kolorystyka podczas tegorocznego eventu oscylowała wokół naturalnych kolorów – brązów, czerni. Sporo marek prezentowało meble w mocnych, pełnych kolorach, takich jak pomarańczowy i granatowy. Ku naszemu zdziwieniu, można było spotkać stosunkowo mało mebli obitych w beże i jakże modne w tym roku fiolety.
Być wystawcą podczas Salone del Mobile, to wejście w nowy wymiar kreatywności, głównie aby zostać zauważonym i zapamiętanym. Przechodząc z jednego boxu, do kolejnego, z hali 16 do hali nr 20, mamy wrażenie, że marki prześcigają się w doborze charakterystycznych dla siebie elementów. Jednak to, co w pewnym momencie zaczyna już nużyć, to element florystyczny widoczny dosłownie na każdym kroku. Zdawać by się mogło, że wszyscy projektanci stoisk chcieliby zapewnić swojej marce namiastkę lasu, lub chociaż kawałek ogrodu. Element na pewno estetyczny, choć powtarzalny, początkowo interesujący, aż w końcu zbyteczny.
Tegoroczna edycja udowodniła, że często mniej znaczy więcej i stonowana inteligenta elegancja może zawsze wygrać z przepychem, jeśli odpowiednio wykorzysta się oświetlenie czy zagra na zmysłach, rozpylając interesujący zapach. Już niejedna marka udowodniła w przeszłości, że nic tak nie zapada w pamięć jak przyjemne odczucia odbierane naszymi zmysłami. Świetnie oświetlony sztandarowy mebel marki, to obiektywnie jedna z najważniejszych elementów, które zaważają zwróceniu uwagi i zapamiętaniu firmy.
Bezdyskusyjnie Salone del Mobile 2022, to event, który wyznaczy kierunek branży. Nie tylko w temacie wyznaczanych trendów przez prezentowane marki, lecz również w kwestii projektowania stoisk podczas tego typu eventów. Salone del Mobile, to niesamowite wydarzenie porównywalne do wystawy sztuki, tylko na dużo większą skalę oraz oscylującą wokół designu.